Työehtosopimus pelasti taas

Keskiviikko 5.9.2012 - Mamma Mesikämmen


lifebuoyw600b.jpg

Kesälomien aikaan työnantaja julkaisi hiukan varkain uuden globaalin matkapolitiikan, joka astui voimaan jo heinäkuussa.

Matkapolitiikkaan oli monen muun muutoksen ohessa ilmestynyt luku, että matkustuskulut korvataan ainoastaan kuitteja vastaan, eikä päivärahoja enää makseta. Tämä on mm. Yhdysvalloissa yleinen mutta Suomessa harvinainen käytäntö.

Tämä matkapolitiikan luku ei kuitenkaan päde Suomen NSN:ssä, koska kulukorvauksista on sovittu työehtosopimuksessa. Teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksen 5. pykälässä lukee, että ”työnantaja korvaa ylemmän toimihenkilön tarpeelliset työmatkakustannukset noudattaen kulukorvausten ja päivärahojen sekä kilometrikorvausten osalta näistä yleisesti käytettäviä perusteita ja määriä”. Käytännössä työehtosopimus viittaa verohallinnon antamiin päivärahakäytäntöihin.

Jokainen työmatkoja tehnyt suomalainen ymmärtää, että on sekä työntekijän että todennäköisesti myös työnantajan etu, että kulut korvataan könttänä, joka melkoisella varmuudella kattaa kulut. Näin vältetään hallinnollisesti raskas kuittisouvi. Työntekijä ei myöskään joudu kärsimään kulutappioita hukkuneista tai puuttuvista kuiteista.

Saatiin jälleen kukkarossa tuntuva esimerkki siitä, miten hyödyllistä on, että suurin osa meistä kuuluu liittoon. Jollei meillä olisi korkeaa järjestäytymisastetta, ei olisi kunnollisia työehtosopimuksiakaan. Korkea järjestäytymisaste merkitsee neuvotteluvoimaa.

Hyvien neuvottelujen tuloksena työehtosopimuksissa on palkankorotusten lisäksi paljon vastaavia pykäliä, joiden hyötyä mitataan silloin tällöin, kun työnantajat yrittävät kiristää työehtoja.

Jos meidän työehtosopimuksessa ei olisi tuota pykälää, Nokia Siemens Networks ei enää maksaisi meille päivärahoja työmatkoilta. Moni paljon matkustava kollega ansaitseekin tällä TES-kirjauksella liittonsa jäsenmaksun nopeasti takaisin.

Pelkästään olemalla liittonsa jäsen voi vaikuttaa. Oikeastaan aika kätevää.