Milloin NSN huomioi myös autottomat työssä käyvät?

Torstai 21.6.2012 - Paavo Pesukarhu


fillari-pesukarhu_b_600.jpg

Pyöräilevä karhunpentu on ihmetellyt pitkään NSN:n työmatkapolitiikkaa. Kolme vuotta sitten NSN sentään kunnostautui vihreiden arvojen toteuttamisessa. Silloin autoetua muutettiin siten, että leasing-auton CO2-päästöt vaikuttavat työnantajan leasing-maksuosuuteen. Myöhemmin CO2-porrastusta vielä tiukennettiin. Kun työsuhdeautoja on tälläkin hetkellä henkilöstöllä reilusti yli 1000, politiikalla on varmaan ollut merkittävä vaikutus CO2-päästöihin.

Autoedun lisäksi työnantajamme tukee auton käyttöä muun muassa rakentamalla parkkipaikkoja ja parkkitaloja. Uusi parkkitalo on suunnitteilla Säteriin, koska alueella on vaikea löytää pysäköintipaikkaa.

Tämä on toki kannatettavaa, sillä työssä käynnin helppous tai vaikeus on yksi työssä viihtymisen tekijä. Työnantaja on kuitenkin unohtanut yleisten kulkuneuvojen käyttäjät. Joskus olemme kyselleet mm. työsuhdelipun käyttömahdollisuutta, mutta se on tyrmätty. Saattaisipa joku olla kiinnostunut myös työsuhdepyörästä.

Emoyhtiöistämme ainakin Nokialla on mahdollisuus saada työsuhdelippu. Milloinkahan NSN alkaa ottaa huomioon myös ne työntekijät, jotka eivät halua kantaa korttaan kekoon yksityisautoilun lisäämisessä?